З досвіду роботи вчителів історії Тернопільщини


Матеріали конкурсу "Вчитель року"


Відгуки вчителів Тернопільщини

про викладання курсу «Кроки до порозуміння»

Курс за вибором «Кроки до порозуміння» спрямований на реалізацію Всеукраїнського інноваційного освітнього проекту «Долаємо прірву: інструменти для об’єднання розділених громад» («Враховуй різницю»).

Курс «Кроки до порозуміння» впродовж 2016/2017 навчального року я викладав у 10 класі. Учні доволі позитивно відреагували на запровадження нового навчального предмету та із задоволенням відвідували уроки. Та найбільше захоплення в дітей викликало те, що так просто спілкуючись, можна навчатися.

Неабиякий інтерес учні виявили до теми «Дискусії в інтернеті», адже вони є активними користувачами соціальних мереж. Надзвичайно добре сприймалося учнями виконання тренінгових вправ, наприклад, "вправи з апельсином". Учні розуміли всі завдання, які перед ними ставилися. Спостерігалася велика активність при роботі в парах і малих групах.

Вивчення курсу допомогло дітям по новому подивитися на місце кожного із нас в сучасному суспільстві. На їхню думку, курс є не тільки цікавим, але й корисним, адже спонукає до формування власних ціннісних орієнтирів у житті.

Стасюк Дмитро Васильович, викладач курсу «Кроки до порозуміння», вчитель історії загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів села Садки Заліщицького району

 

 


У 2016/2017 навчальному році у 10 класі Бучацького колегіуму імені святого Йосафата було запроваджено вивчення курсу за вибором «Кроки до порозуміння». Заняття відразу ж викликали значний інтерес у колегіантів, адже вивчення нових тем переважно було пов’язано з виконанням практичних завдань. Дуже сподобалися дітям вправи, при виконанні яких вимагалося обговорення проблеми у групах.

Дещо важче сприймалися теми із розділу «Що таке дискусія та як взяти в ній участь». Також хочу звернути увагу, що текст посібника не завжди доступний для сприйняття всіма учнями.

Дякую авторам посібника за аудіо-кроки та відео-роз’яснення до тем. Ми з колегіантами вирішили всі завдання і досягли поставленої мети.

Галина Григорівна Воронюк, викладач курсу «Кроки до порозуміння», практичний психолог Бучацького колегіуму імені святого Йосафата

 



Даний курс «Кроки до порозуміння» був апробований в 2016/2017 навчальному році в 10 класі нашої школи. Від першого заняття діти активно і творчо включилися у навчальний процес. Їхня поведінка, «блиск» в очах, свідчили, що новий навчальний предмет їх зацікавив. Адже заняття з курсу «Кроки до порозуміння» проводилися, в формі, поки що не завжди звичній для наших шкіл.
 
Діти під час занять стали поводити себе більш розкуто, не боючись обстоювати власні погляди, думки та переконання. Так при вивченні теми «Як навчитися говорити «ні», на початку уроку багато хто з дітей не вмів і навіть не знав, як тактовно, щоб не образити співрозмовника, сказати «Ні». А от вже до завершення уроку все змінилося.
 
Із захопленням школярі розглянули тему «Як отримати достовірну інформацію». Опрацювавши її, учні з’ясували для себе, як часто стосовно них здійснюються різноманітні маніпуляції. Після вивчення цієї теми діти вже буде неможливо маніпулювати. Велику школярів привернули теми, пов’язані з необхідністю аргументації власної думки та участю в дискусіях. Під час дебатів діти проявили себе з найкращої сторони. Їхнім виваженим та аргументованим словам, вмінню контролювати свої емоції, могли б позаздрити навіть депутати нашого парламенту...

Від себе особисто я хочу подякувати за впровадження курсу «Кроки до порозуміння» в загальноосвітніх навчальних закладах. Адже цей курс навчає дітей правильно спілкуватися, чітко висловлювати свою позицію, не стати інформаційно ошуканою людиною. Дякуємо за курс!!!

Володимир Володимирович Ронталюк, викладач курсу «Кроки до порозуміння», вчитель трудового навчання загальноосвітньої школи I-III ступенів села Торське Заліщицького району

 

 



Упродовж 2016-2017 навчального року в 6 (10) класі нашої гімназії викладався курс за вибором «Кроки до порозуміння». Звичайно, що він викликав в учнів  зацікавлення. Заняття з курсу не були схожими на звичні уроки. Будь-який учень міг на уроках курсу показати свої вміння, компетентність у різних галузях, ерудованість, артистизм, тощо.

Важливим є те, що курс сприяє розвитку критичного мислення та запроваджує сучасні інструменти комунікації, які сприяють більшій згуртованості колективу, громади. Учні отримують практичні навички спілкування, які можна використати в повсякденному житті.

Найбільш цікавими видалися для учнів такі теми:
Тема 2. Як зрозуміти іншу людину і навчитись говорити «ні!»
Тема 4. Чому різноманітність – це ресурс
Тема 5. Як стереотипи впливають на наше життя
Тема 8. Як відрізнити факти від думок

Навчальний посібник до даного курсу цікавий, яскравий, одним словом – якісний. Хотілося б підручників з історії та інших навчальних предметів у такому ж форматі...

Проблеми з якими стикалися:
важко встигнути все за 45 хвилин, адже діти хочуть висловлюватися з питань, що вивчаються;
курс за вибором у розкладі, зазвичай, стоїть останнім "додатковим" уроком, а тому на такому уроці вже дається взнаки втома учнів. Це в свою чергу призводить до зменшення активності...

Даний курс є надзвичайно корисним для дітей та вчителів. Варто поставити питання про запровадження його в старшій школі як обов’язкового навчального предмету (можливо як доповнення чи як альтернативу курсові «Людина і світ»).

Наталія Ярославівна Гуцуляк, викладач курсу «Кроки до порозуміння», вчитель історії та правознавства Заліщицької державної гімназії